Saturday, November 14, 2009

Rasa tenang

Salam, hari ni kan, waktu ni, aku rasa tenang sangat sangat. Masalah memang banyak, tapi seolah-olah aku yakin yang setiap masalah suatu hari nanti pasti akan ada penyelesaian. Sebab tu laa kot dalam buku Amru Khalid cakap, kalau kita sabar, kita akan dapat bahagia. Kalau kita kalut, cepat kecoh, tak nyenyempat, sebab tu laaa kita selalu risau, resah mengeluh. Benda buruk tak jadi lagi, kita terus cepat fikir yang macam2.

Ada satu ceramah laa yang aku pernah dengar pasal sabar ni. Waktu tu si ustaz ni cerita ada seorang ibu yang datang dekat dia, "aduhh, macamna ni ustaz nanti 2 tahun lagi suami saya mahu pencen, anak saya pula ramai, masih bersekolah, habislah kami nanti! tidak punya wang untuk menyekolahkan anak," Lalu si ustaz menyampuk , suami puan dah pencen ke belum?, Si ibu menjawab, "belum". Si ustaz pun cakap, "Aduhh kalau pencennya lagi 2 tahun, kenapa perlu susah hati sekarang? kenapa tidak susah hati 2 tahun nanti?. Siapa tahu tidak sampai 2 tahun lagi, suaminya mati? itukan lagi susah?" Mendengar jawapan Ustaz si ibu terdiam. Ustaz menyambung, " Rezeki itu bukan datang dari suami, tapi datang dari Allah. Rezeki juga bukan selalu datang dengan bentuk harta, anak juga rezeki, siapa tahu kalau puan gigih mendidik anak lalu anak jadi seorang soleh, selalu mendoakan puan, ianya kan lebih bernilai dari harta?".

Itulaa kot, sebabnya kalau kita ni fikir yang hidup sesingkat ni kan ke membazir kalau kita selalu memikirkan yang terburuk aja yang akan terjadi pada diri kita. Padahal siapa tahu yang kedepan banyak saja kebaikan yang Allah akan bagi pada kita.


Aku ni pandai cakap kat orang, tapi dekat diri sendiri tak tahu laa boleh buat ke tak. Tapi kena yakin laa boleh buat. Kalau dah tahu, kena laaa faham, bila dah faham baru laa senang nak buat. S.A.B.A.R , sabar. :)

1 comment: