Friday, November 6, 2009

Salam, selalunya hari minggu aku ada aktiviti, tapi minggu ni rilex sikit. Tapi tak rilek sangat pun, hospital tetap kena jenguk. Minggu ni Dr Ong datang ke Sibu, dia suruh cover semua patient dalam ward. Takpe takpe. Kalau dia suruh tidur kat ward pun takpe. Hai malam tadi sebelum start study, aku dengan tak sengaja bukak Al-Quran surah Yusuf. Sebab malas nak baca pun, aku baca terjemahan je. Surah Yusuf ni adik-adik (ceh macam rancangan adikku sayang la plak), cerita tentang kisah nabi Yusuf. Nak aku cerita. Aku cerita sikit la eh.
Nabi Yusuf adalah anak kepada nabi Yakub yang sangat menyayangi nabi Yusuf. Tapi adik-beradik dia yang lain tak berapa suka dengan nabi Yusuf ni lalu cadang nak buat sesuatu pada nabi Yusuf a.s. Lalu dipendekkan cerita nabi Yusuf ditinggalkan dalam sumur, dijumpai seorang pedagang dan dijual di Mesir oleh seorang pembesar Mesir. Lalu dia difitnah dan masuk penjara tapi oleh kerana kebijaksanaannya mentakwil mimpi, akhirnya dia menjadi salah seorang pembesar di Mesir. Kisah dalam surah Yusuf ni termasuk juga laa kisah Nabi Yusuf dengan isteri pembesar yang membelinya tadi iaitu Zulaikha atau ada riwayat lain cakap Zalikha tapi riwayat pasal nama ni tak dipertanggungjawabkan ye.
Hmm apa pengajarannya pada kisah dalam Al-Quran ni eh? Lu pikirlaa sendiri. Hehehe.

Sebenarnya kita tak bleh tahu rancangan Allah dalam hidup kita ni. Kalau Allah nak bagi sesuatu pada kita tu, kita patut terima kot dengan sabar. Kalau kita tak sabar, selalunya tu laa jadi sebab berlaku benda yang tak patut. Kita pun tak boleh nak dengki dengan orang lain. Kalau ada orang yang terlebih sikit pada kita, hmmm apa nak buat eh? Takkan nak campak dalam perigi pulak kot. Tak, tak payah buat apa pun, kalau lagi kita dengki lagi laa kita menyusahkan hidup kita. Lainlaa kalau yang kita dengki tu boleh plak dia buat poyo depan kita, kita tempeleng je laa. Eh eh jangan, tak elok. Patut kita jauhkan jer dengan layan orang macam tu, buang masa.

Aku tengok kisah nabi Yusuf ni dengan takde apa-apa, Allah boleh jadikan dia sebagai seorang pembesar Mesir. Tapi orang kita sekarang terhegeh-hegeh berkempen diri sendiri sebab nak jadi pembesar. Orang tak hingin pun dia pujuk-pujuk juga. Cakap pasal perjuangan, macam hero laa sangat.

Macam Nabi Yusuf ni sebelum dia jadi pembesar dia kena masuk penjara, hmm jadi boleh ke kat Malaysia ni buat kalau sesiapa nak jadi YB ke YAB ke dato' ke ape-ape ke kena wajib tinggal dalam penjara dulu. Hahaha.

Owh aku bukan nak membenci sesiapa . Padahal kita ni disuruh berbuat baik dalam apa sahaja perkara dalam hidup kita ni. Dulu orang Melayu cakap 'buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali'. Menunjukkan orang Melayu ni nak buat baik pun kena berpada-pada sebab mereka tahu antara kalangan mereka sendiri akan suka ambil kesempatan atas kebaikan orang lain. Tapi buat jahat jangan sekali lak tu, macam cakap boleh buat berkali-kali je plak.

Arghh dah laaa tulis tu. Kalau banyak cakap, banyak pulak salahnya. Ok salam

2 comments:

  1. owh. takda keja ek. hujung minggu ni jangan lupa noo. :)

    sebenarnya tiada riwayat yang sohih sebut tentang nama perempuan yang goda nabi yusuf tu. zulaikha ialah riwayat israiliyyat. tapi boleh ja pakai sebab tidak melibatkan perkara ushul dalam agama.

    ReplyDelete