Monday, October 26, 2009

Surgery and Takde mood

errrr, Salam. Sekarang nih aku tengah berehat dekat hospital. Sekarang masuklah posting Surgery yang aku minati. Sebab surgery ni kita akan merasa lebih bertanggungjawab kepada patient sebab kita merawat dengan tangan kita sendiri. Tapi sekarang ni takder mood lah nak belajar, baca buku sikit pun tak masuk. Tapi aku enjoy sebab banyak yang dr. cakap dan explain aku jadi cepat faham.

Dulu waktu di wad kanak-kanak, hanya jumpa budak-budak dan mak bapak yang menemani diorang, di wad perbidanan dan sakit puan, hanya jumpa mak-mak muda yang sebaya atau lebih muda lagi dari aku, ada juga makcik-makcik tua yang sudah berhenti dari bersalin. Tapi di surgery, pesakitnya terlalu ramai, sehingga perlu tambah katil di susur jalan tengah wad, ada yang tua, abang yang bertatu dan bermuka ganas, pakcik yang masam tanpa gigi, dan kakak yang menekan perut menahan kesakitan. Aku jadi tidak tahu apa yang patut dilakukan. Tapi terpaksa bertanyakan soalan untuk menjalankan tugas sebagai seorang pelajar yang mahu belajar. Jadi ... aku mulakan dengan senyuman. Diantara 10 orang pesakit, didapati 8 orang yang akan membalas balik senyuman aku walaupun tengah menahan kesakitan. Walaupun muka nampak garang, bengis, bertatu, tapi senyuman mereka memberitahu aku yang mereka menyambut baik kehadiran aku.
Bercakap tentang senyum, aku banyak belajar tersenyum apabila didalam ward, kadangkala aku senyum menampakkan gigi supaya orang akan anggap aku ini benar2 mahu tersenyum padanya walaupun sebenarnya aku buat-buat. Walaupun takde mood, tapi bila senyum dekat orang ,dan orang senyum balik pada kita, kita akan jadi lapang. Lapang .Lapang.
Lalu barulah boleh memulakan soalan,

Aku :"pakcik, bisik pedih perut?" (ada sakit perut?) <----Bahasa Iban.
Pakcik: "bisik, ditok" (ada, Di sini) sambil menunjukkan padaku tempat yang sakit.
Aku :"Maok check kejap yaa."
Pakcik :"Ulaeh!" (boleh)


Orang Iban memang ramah, dan cepat mesra, tapi mungkin kerana bahasa, kita dengan mereka jadi jauh.

1 comment:

  1. nanti ana g sibu kita wat HQ dalam bahasa iban. :D

    nta ajar la ana plak.

    mudah2an banyak hikmah dan pengajaran yang mampu kita kutip. kesakitan adalah ujian yang ALLAh datangkan, dengan kesabaran dan syukur, darjat dinaikkan di sisi ALLAH.

    ReplyDelete