Thursday, June 17, 2010

Exam dah habis, ceritanya yang tak habis-habis

Assallamualaikum. Bismillahirahmanirrahim. Aper cerita bro. Kengkawan. Sedara semuslim dan tak semuslim semua? Rilek. Jangan kecoh pasal bola jer don. Benda lain pun lagi banyak nak kena fikir.Pertamanya ehem. Marilahkita sama-sama bersyukur pada Allah s.w.t kerana dengan limpah dan kurnia Allah lah yang sebenarnya kita dapat hidup sampai berkeadaan seperti sekarang ni. Cuba tengok sekeliling. Ada laptop, buku, air, meja. Semuanya nikmat yang tak terasa tapi akan kit rasa betapa berharganya benda kat sekeliling kita bila benda tu pup! Hilang. Kan? Kan? Alhamdulillah.Alhamdulillah, saya hari ni baru habis exam psychiatric. Melayan pesakit mental dan memikirkan cara perawatannya memang payah. Tak semesti ubat yang kita bagi dapat merespon dengan baik. Pada waktu itu Subhanallah barulah kita merasa yang menyembuhkan sesuatu penyakit bukannya sang doktor tapi si Pemberi Penyakit sendiri iaitulah Allah.Teringat dengan perkara yang terjadi sewaktu peperiksaan tadi, sewaktu profesor kami bertanyakan sesuatu pada pesakit. Pesakit menjawab dengan jawapan yang merapu. Ini didalam bahasa klinikalnya kami panggil "Flight of Ideas". Pesakit akan menjawab merapu.
Prof: "Kamu tahu tak apa yang dimaksudkan dengan 'kaki bangku'?"
Pesakit: "tahu, orang yang tidak pandai bermain bola tapi duduk di tepi sambil menyokong MU, MU ataupun Argentina, tapi dalam banyak-banyak peribahasa saya suka peribahasa ini, 'Sayang anak ditangan-tangankan, sayang isteri ditinggal-tinggalkan. Maksudnya kita bila sayang anak, kita pukul. tapi kita pukul anak lelaki ajerla, anak perempuan kita tak pukul. Kalau isteri bila kita sayang dia kita tak pukul kita tinggalkan dia macam kita tinggalkan dia kita tidur kat luar bilik sebab isteri kita tak boleh ditangankan, isteri kita kan perempuan macam anak perempuan kita. Mana ada isteri lelaki kan?

Inilah contoh jawapan yang diberikan oleh pesakit. Mendengar jawapan dari pesakit siapapun akan ketawa. Pesakit pun bergembira dengan respon kami. Hmmm mungkin. Tapi sakit masih tetap sakit. Harus diubat supaya pesakit tidak menjadi bahan tawa orang lain dan menjalani kehidupan norma manusia. Masyarakat tidak sepatutnya menjadikan golongan mereka ini bahan permainan, ini salah. Jiwa mereka jiwa manusia, bukan jiwa badut. Padahal masih banyak badut di luar dengan perwatakan bergaya berjalan di tengah masyarakat tanpa malu yang masih tidak sedar mereka mengalami penyakit dan membawa penyakit mereka pada masyarakat.Badut yang dimaksudkan ialah:

1. Badut ahli politik yang menipu dengan kemajuan, kebanggaan, kemewahan, sehingga menipu masyarakat. Semuuua ingin jadi seperti mereka. Ibarat msayarakat zaman Firaun memandang harta si Karun dan kemegahannya.



2. Badut ahli artis. Mengaku jiwa mereka berjiwa seni. Padahal mereka badut memperagakan diri dan bunyi mulut hanya untuk mencari nasi. Atau menjaja nama. Jikalau jiwa mereka seni, halus, pastinya mereka terlebih dahulu tersentuh dengan ayat-ayatNya Allah. Pasti mereka dahulu yang mendalami puitisnya ayat itu. Pasti mereka yang terlebih dahulu dapat menyentuh jiwa-jiwa yang kelam di lautan masyarakat.




3. Badut ahli agama. Memperagakan apa yang ada pada mereka untuk meraih undian, populariti, pengaruh dan macam-macam perjuangan yang hilang sejatinya. Mengakui merekalah yang paling mengikut nabi, merekalah yang paling benar tapi apa kebenaran itu datang hanya dari mulut bukan dari tubuh, bukan dari ruh. Mereka senang apabila sesuatu kezaliman, mahupun kemungkaran itu berleluasa asalkan tidak menganggu periuk nasi mereka. Mereka senyap, membisu, pura-pura tuli. Tapi apa terjadi jika ada pihak yang menganggu ketulian mereka? mereka meberontak , menuduh , mengamuk, mula bersuara atas kebenaran. Badut-badut ini selalunya tampil pada sesuatu isu. Dan mula tidur berehat bila isu mula reda.



4. Badut ahli harta. Tak lain hanya memikirkan bagaimana mempromosikan rumah sarkas mereka dan bagaimana untuk membesarkan lagi rumah sarkas supaya bertaaraf royal london circus. Itu kerja mereka tanpa kira siang dan malam. Jikalau tiket dijual tak mampu di beli oleh penduduk kampung mereka tak rungsing. Banyak lagi kampung-kampung, setinggan-setinggan, dan orang miskin yang sanggup menjual tanah untuk membeli tiket untuk menonton sarkas. Padahal kita tidak hairan rumah setinggan biarlah seburuk manapun, ketagihan menonton karakter si badut pasti ada. Jika tak dapat tampil secara HD (high definition) cukuplah dengan pakej pakej termurah dan termampu asalkan dapat menonton si badut -badut yang lain mempromosi diri mereka. Untuk apa? Supaya suatu hari nanti badut ini diakhirat nanti akan berterima kasih kepada mereka-mereka yang membantu mempromosikan diri mereka dan menarik mereka sekali dalam itu neraka.



Alhamdulillah, cakap pasal pesakit saya merapu ke badut. Apakah saya juga sakit? Mudahan saya cepat menjumpai ubatnya. Patut kita jujur pada diri. Jika kita sakit, kita cakap sakit. Saya fikir badut-badut yang diceritakan tadi hanyalah 'Hallucination' atau khayalan minda sahaja. Patut ianya takkan pernah wujud di dunia yang begitu kaya tamadun dan budi bahasa ini. Jika ini terjadi, emmmm. Pikirlah sendiri. Oklah salam.

No comments:

Post a Comment