Tuesday, June 22, 2010

Masyuk telinga kanan, kluar telinga kiri.

Assallamualaikum

Peribahasa Orang lama kita pernah cakap, "masuk telinga kanan, keluar telinga kiri". Hmmm. Ternyata memang orang dahulu kurang faham tentang anatomi telinga.

Err. pertamanya kita bersyukur pada Allah, kerana akal kita digunakan untuk mentafsir dan memahami lalu menjadikan sesuatu ilmu itu sebagai sumber aplikasi, bukan sumber menyombongkan diri.

Sebenarnya macamnilah rupa telinga kita. Kita tengok kat situ ada satu macam gendang telinga yang block yang orang kita panggil gegendang telinga. Lepas tu kalau kita tengok saluran dia yang dipanggil tiub eustachian menyalur ke bawah bersambung dengan hidung. Jadi ternyata susah nak terima peribahasa masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Kalau dah masuk, selalunya tak keluar keluar. Dia masih ada dalam badan cuma, kadang-kadang memori information tu ada cuma dia lost sama ada dalam badan atau otak atau hati. Selalunya information yang di sensekan dari telinga, hati tak terima. Mungkin hati rosak ke, hitam ker. Tapi tak maksud information tu hilang cuma dia lost dalam body. Senang cerita, dia takkan keluar nyerlah ikut telinga kiri.

Tahu tak sebab apa kita cerita pasal telinga ni. Haaa, selain sebab dah masuk posting baru ENT (Otorhinolaryngology), tetapi mudah-mudahan kita ni tak putus asa dalam mentarbiyah orang selain memperbetulkan kesilapan diri sendiri. Katakanlah nasihat yang baik, ucaplah perkataan yang baik, alunkanlah irama lagu dan zikir yang indah, yang baik dan merdu untuk telinga sesiapa pun. Mungkin nanti kita akan lihat sebahagian orang yang menolak, sebahagian yang tak mahu terima nasihat, merespon dengan herdikan, perlian, kutukan dan macam-macam keburukan. Tapi yakinlah nasihat kita tu tak akan hilang keluar ke telinga kiri, cuma tak dapat terkesan melekat ke hatinya. InsyaAllah suatu hari bila hati sudah clear, Eletric dalam otak dah banyak Watt dan Voltannya, akan terkesan juga tubuhnya dengan nasihat itu. Mungkin tidak sekarang, mungkin esok, lusa, tulat, atau bertahun-tahun yang kehadapan. Allah jualah yang menentukannya. Sebab itu kita ni bro, kena jaga hati supaya selalu clean and clear. Juga kena jaga brain. Supaya tak masukkan dengan memori-memori yang tak berfaedah. Jangan asyik fikir nak makan nasi brainyani jer. Perut memang kena isi, otak pun kena isi gak. Hafalan surah, hadis, sirah, fiqh, saqafah lain-lain buatlah dengan istiqamah. Tahu, kita bukan Imam Muda express astro oasis. Tapi, kita jundi Ghuraba, pewaris Ulama.

Dalam Al-Quran Allah tak lepas menfirmankan kata Telinga atau pendengaran. Seperti:

71:7. Dan setiap kali aku menyeru mereka supaya Engkau mengampuni mereka, mereka meletakkan jari-jari mereka ke dalam telinga-telinga mereka, dan menutupkan wajah mereka di dalam pakaian mereka, dan berterusan dengannya, dan menyombongkan diri, sesombong-sombongnya.

Tengoklah bagaimana umat manusia di zaman nabi Nuh a.s. Meletakkan jari dan menutup wajah dengan baju itu bukanlah satu perbuatan untuk tak dapat mendengar seruan Nabi Nuh a.s, tetapi sengaja dilakukan untuk meyakitkan hati dan menyombongkan diri. Apakah ini terjadi pada kita juga? Jika datang seruan kebaikan pada kita apakah kita sombong, atau membalas dengan menyakitkan hati si penyeru? Mungkin taklah. Kita kan umat yang selalu berlapang dada. Contohnya di Parlimen. Errr maksudnya Parlimen di negara Bhutan bukan di sini, minta maaf.

Huh, semoga dapat belajar banyak pada posting ini. Pada kengkawan yang belajar posting lain, selamat berjaya. Kepada yang nak mulakan kerja selamat berkerjaya. Kepada yang dah lama start kerja, selamat membayar hutang bulanan dengan cermat dan jangan pakai kad kredit. Oklah Salam.

1 comment:

  1. Baca posting ni sapa yang rasa 'panas telinga' boleh datang check, nanti kita check pakai otoscope!

    ReplyDelete