Friday, November 19, 2010

Aku ker mat tembok Facebook?

"Kamu ni budak yang ikut usrah tu eh?, eh jom jom ikut pakcik datang rumah. Tidur rumah pakcik laa malam nih. Nanti kejap lagi pakcik panggil makcik kamu. Maknyer! ni ada sorang budak usrah ni datang rumah nih tolong masakkan sedap-sedap untuk dia nih. Malam ni dia tidur rumah kita. Ohh lupa, nanti pakcik suruh anak-anak dara pakcik kemaskan bilik tidur kamu nanti. Pakcik ada 3 orang anak dara. seorang baru habis belajar kat Madinah, seorang lagi baru masuk belajar diploma kulinari, yang bongsu tu haa, baru lepas SPM. Anak kalau berkenan yang mana-mana anak bagitahu yer pakcik. Tu sumer ada gambar lekat kat dinding tuu.Apa? duit takder? takper jangan risau, Kalau takder duit nanti Semua pakcik support. Anak belajar kat mana? Tak habis lagi? Ada masalah kewangan tak nak belajar? Kalau ada bagitahu jer pakcik. Pergi kuliah pakai apa? Apa! jalan kaki jer, takper esok kita pergi kedai kereta, mana-mana kereta yang kamu berkenan pakcik belikan..."

Ternyata penceritaan da'wah tidak langsung seperti ini. Hinggakan angan-angan seperti ini langsung tidak pernah berkisar di medan otak para-para sahabat seusrahku yang berkematu punggung bermeeting dan berusrah memikirkan bagaimana untuk menghadirkan perbaikan pada diri mereka dan umat Islam umumnya. Mereka rungsing , resah, takut, gelisah memikirkan kehidupan mereka yang payah, takut sang adik yang tidak faham jadi buntu akal dan cari helah untuk keluar usrah dan macam-macam lagi hal yang mereka fikirkan. Padahal tidak siapa yang tahu, dan tidak siapa yang ingin peduli. Hanya mereka-mereka ini, siapa tahu bersengkang mata menghadap Allah dengan kesukaran yang mereka alami.

Aku tak pernah peduli semua ini sebenarnya. Kerana berapa ribu orang di dunia ini yang pernah aku temui hanya pandai berfalsafah bermadah punjangga pasal Islam dan da'wah. Dan berapa ramai juga yang hanya menunggu-nuggu dan berlari-lari seolah mengejar sesuatu padahal akhirnya mereka sendiri tak tahu apa yang mereka kejar-kejarkan. Tetapi kerana ketidakpedulian aku itu, Allah menemukan aku dengan orang-orang yang hebat ini. Mereka sedar yang mereka harus akur sebagai pelajar dan menghadiri kuliah namun mata mereka seolah dapat meneliti bahawa kehidupan persekitaran mereka agak bermasalah dan siapa lagi kalau bukan mereka yang merasa beban menanggung semua ini. Mereka ini tak pernah rasa ingin melemah waktu diuji, tak pernah mengimpikan mendapat pujian peribadi, tak pernah rasa ingin mencari sesuatu yang hanya semata mendapat kepuasan hati. Apakah orang ini spesies yang hampir pupus yang tak akan ada lagi di Bumi ini 50 tahun akan datang? Kerana ketidakpedulian aku terhadap orang-orang ini, aku terpanggil untuk sama-sama mengikat hati aku ini dengan hati mereka. Semoga di akhirat nanti, aku dapat berselindung atas kebaikan-kebaikan yang aku lakukan bersama-sama mereka-mereka ini.

Kepada budak-budak usrah seluruh dunia nih (perghhh ayat macam OBAMA). Aku nak nasihat supaya kita ni walau camaner sekalipun keadaan diri kita (macam xde ilmu ker, xberapa nak berakhlak baik ker) dan rupa paras kita (ok. aku tahu korang tak berapa nak hensem), ikutlah usrah dengan keikhlasan hati yang maksimum ikhlas kerana Allah. Jangan mudah mengalah dengan apa benda sekalipun kerana pejuang itu hanya mengimpikan kemenangan tapi tak pernah kalah dengan kekalahan.

Dan buat sesiapa yang takut nak berusrah dengan apa cara watak alasan dan sebab sekalipun ingatlah "pengecutan yang paling besar adalah tidak berani melangkah".
Buat orang-orang yang inginkan kebaikan dalam dirinya. Gua rasa lu kena ikut usrah. Tapi kalau awak rasa ikut cermah politik ker, dengar tazkirah ker, baca artikel agama kat facebook ker bleh buat gua berubah dalam masa 4 minggu sambil dapat menurunkan berat badan dan buat gua jadi lebih hensem, gua confirm akan join korang semua. Hakikatnya tak pernah macam tu pun daa... In fact this is not a fairy tale story. Gua pun tak pernah nampak bidadari syurga turun depan mata waktu gua sedang berusrah ini pulak penyanyi-penyanyi ni heboh cerita tipu cakap pernah tengok bidadari laa apa laa (I mean dalam lirik lagu). So, at least gua tak tipu korang, gua tak pernah poyo cam diorang.

Apa-apa hal pun, saya tahu saya tak berapa nak macam ustaz laa. Tapi yang aku tahu selama aku hidup, aku tak pernah nak rasa peduli pasal diri aku sekarang sampai laa aku join usrah aku rasa diri aku dan orang disekelilingku ada bermasalah dan aku mahu semuanya berubah jadi baik. Dan selama aku join usrah, aku tak pernah rasa diri aku kebal tak lut kalau kena tembak ngan pistol, atau tumbuh sayap jadi baik macam malaikat. Tapi selama aku merasakan apa yang aku buat ni satu benda yang baik, mudah-mudahan benda ni jelaa yang aku nak hadapkan kat Allah nanti jadi penghapus amal buruk aku dan jadi modal untuk aku nak masuk syurga nanti. Itu ajer. Dan aku tak pernah langsung nak mengimpikan aku dapat tackle anak dara orang ker, nak dapat bini cam ustazah ker dengan title usrah nih, tapi secara tak langsung buat aku jadi segan nak tackle sapa2 gadis pun biarpun yang si minah tu cantiknya semesta alam, kawan2 beribu-ribu, dan ada lebih 1000 comment cakap "comel" kat profile pics facebook dier. Aku rasakan adalah lebih baik aku jadi lelaki "perasan hensem tak ganggu orang" dari jadi mat "tembok takde kerja niat tackle orang dengan ayat berkias-kias ni".

Astaghfirullahalazim, Astaghfirullahalazim, Astaghfirullahalazim. Mudahan Allah mengampuni segala dosa aku nih dan perbaiki akhlak aku. Takut juga aku nanti tak laku nanti. Hahaha. Takdelaa gurau.

Oklah. Salam.

p/s: Esok aku ada meeting. Kepada ikhwah-ikhwah, semoga meeting kita akan mendapat rahmat Allah.

2 comments:

  1. ish ish, ana balik baru baca artikel ni...semoga kita terus istiqamah dan harap kengkawan yang lain leh sama sama join kehidupan yang manisnya hanya boleh dirasai pabila bersama sama...jum!

    ReplyDelete
  2. haha. ana pun sama. respek hanis dalam pengolahan bahan yang menarik, direct terus ke hati. hiii...

    ReplyDelete