Tuesday, November 16, 2010

Life must go on.....

Tadi malam aku tak dapat tidur. PUkul 4 baru dapat lelap, dan aku ada kelas 8.30 pagi. Cantekkk. Memang mengantuk. Nasib just pergi makmal melawat cenggitu cenggitu jer. Makmal virology kat hospital dan makmal-makmal lain memang crowded skiet. Dan mendapat nasihat free dari lab technologist pasal hati-hati dalam ambik darah orang takut nnt kita dapat HIV atau HepB memang sangat berguna pada diri sendiri.

Dan malam ini juga aku tak dapat tidur biarpun mengantuk dah ni. Puas berguling-guling tak dapat jugak. Mungkin lupa nak mandi tadi kot. Takpe lepas ni aku try mandi jap. Tapi dah nak dekat Subuh dah. Alaaaa...

Esok hari Raya Aidiladha. Sejak 4 tahun lepas masuk ke Universiti memang aku tak pernah menyambut raya haji kat rumah. Ingat waktu 1st dan 2nd year mak mesti nangis bila call waktu raya sebab semua akan kumpul dekat rumah kecuali aku si anak bongsu. Tapi lama-lama hal itu dah takde lagi. Raya haji memang tak semeriah sejak dari dahulu lagi. Kalau di kampung, kerjaya abah sebagai penyembelih bertauliah (ada sijil tu woo. gua tak tipu punyer) akan sibuk menyembelih dan melapah daging di masjid. Kalau aku ada, aku akan jadi sibuk menjadi destpach penghantar daging ke rumah yang layak menerima daging korban. Baju raya? Err terhad dari pagi sampai lepas sembahyang raya. Lepastu dah tak pakai dah. Tapi paling best ialah: SUP TULANG... hahaha. sup tulang kat rumah memang terbaik, sambil lemak melekat-lekat kat bibir rasa macam pakai lipstick.

Aku punya family memang dah takder masalah dengan raya haji. Mak Abah semua dah settle tunaikan haji. Pada mak abah korang yang belum lagi bekersempatan tu eloklah approach diorang pergi awal-awal. Bila diorang dah pergi dan balik dengan selamat, kita juga akan rasa tenang. Bila diorang balik, macam2 cerita yang diorang akan bawak. Tak habis-habis. Bila sampai jer raya haji, cerita tu akan diulang-ulang dan akhirnya diorang akan cakap, "hai kalaulah dapat pergi lagi". Arwah uwan dulu sampai mengimpikan nak meninggal kat sana. Tapi apakan daya hajat tak kesampaian. Takpolah wan.

Selama aku hidup, jujurnya aku tak pernah kisah pun tentang raya haji. Meriah ker tak meriah ker, apa ker. Semua macam tak bagi effect jer. Kalau Ramadhan ader laa. Rasa iman macam up sket. Aku tak pernah kisah tahun tu ader lembu ker tak nak korban, balik kampung ker tak, baju dah siap ker, nak plan peri mana. Tak tak tak... tak pernah. Even aku pernah tertinggal solat sunat waktu balik raya haji time belajar kat matrik dulu. Sebab... emmm sebab.... errr... apa eh?

Aku rasa mungkin bila.. eh bukan bila laa, kalau.("Bila" cam tak sesuai jer.) Emm mungkin kalau aku jadi lembu ker, kambing ker, mungkin aku lebih menghargai raya aidiladha kot. Sebab waktu tu akan terpilih jadi calon-calon untuk korban kan..mungkin laaa..

Tapi kalaulah kambing atau lembu yang dijadikan korban tu menghargai pengorbanan yang diorang buat atas nama Allah. Waktu itu aku rasa aku akan jadi malu semalu malunya. Kalau kambing boleh cakap "aku dah buktikan aku sanggup demi Allah, korang bila lagi", mungkin aku takut, lari sejauh-jauhnya , taknak makan daging kambing yang perli aku tuuu sebab sangat laa malu.
"Bing, bukan aku tak nak bing. Cuma aku malas jer. Kau ngan abang Bu (lembu) dah ader an, cukup laaa". aku pun akan bagi alasan kat kambing sebab malu.

But life must go on, selain kita sanggup berkorban demi apa-apa sahaja objek dan hal yang kita cintai sukai, jangan laa kita tak sanggup bekorban demi benda baik tapi berat untuk kita buat. Habis kita ingat kambing lembu sumer tu suker ker jadi bahan korban? oh tak mungkin. Berat untuk diorang lakukan pengorbanan tuuu, kita jer dengan sesuka hati makan sup tulang sambil tak rasa pengorbanan diorang. (diorang tak sesuai, guna emm diabinatang)

Bukannyer tak boleh kalau nak berkorban demi nak memiliki sesuatu yang kita suka atau cintai, tapi bila benda baik kita langsung ralat dan tak mahu berkorban, nampak sangat laa kita ni poyo dan hanya nak sesuatu untuk dirasai kita sendiri jer. Harap kita semua faham. Sebab tu laa aku selalu banyak fikir pasal ni. Seimbang dalam berkorban tu sngat laa penting. Sepertinya kita mendapat gizi seimbang dalam makanan. Kalau kita banyak makan makanan yang sedap dan berelemak berkrim jer sampai kita lupa nak makan sayur yang tak sedap yang mempunyai serat yang banyak. Kesannya bukan kat orang lain tapi pada diri kita jugak, kita akan jadi berlemak yang berlebihan dan beralun-alun dan akan dapat sembelit.

Oklaa.. aku takde hallah dengan korang sumer. Jadi selamat hari raya aidiladha. Smeoga jemaah haji Malaysia selamat pulang membawa haji yang mambrur. Melaburlah di tabung haji kerana dividen tahunan yang tinggi dan potongan zakat secara automatik disamping sumber pelaburan yang halal. hahaha macam promoter tabung haji pulak. Okla okla. salam.

No comments:

Post a Comment