Thursday, November 11, 2010

Tadabbur surah Luqman

Tadabbur surah Luqman

Pelbagai riwayat telah menceritakan perihal Luqman. Ada riwayat mengatakan Luqman adalah seorang nabi manakala ada pendapat yang dipegang kuat oleh kebanyakan Muffasirin yang mengatakan bahawa Luqman adalah hamba Allah yang telah diberi hikmat oleh Allah s.w.t. Hikmat itu yang bertujuan untuk bersyukur kepada Allah seperti yang diterangkan di dalam Al-Quran dalam surah Luqman ayat ke 12,

“dan sesungguhnya Kami telah mengurniakan hikmat

kepada Luqman (dia berkata) Bersyukurlah kepada Allah! Dan barang siapa bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya dia bersyukur untuk dirinya sendiri ; dan barangsiapa tidak bersyukur (kufur), maka sesungguhnya Allah Mahakaya, Maha Terpuji.”

Ayat Luqman surah 13-19 adalah berupa nasihat Luqman kepada anaknya. Di dalam himpunan ayat ini pelbagai pengajaran yang dapat diambil khusus kepada yang bergelar anak dan juga kepada seseorang yang telah menjadi ibu-bapa. Ibu-bapalah yang harus dulu termotivasi dan mengetahui perihal cara atau isi apakah yang harus disalurkan sebagai nasihat kepada anak-anak mereka. Seringkali kita melihat tidak sedikit ibu-bapa yang ketandusan isi dan idea untuk menasihati anak-anak mereka lebih-lebih lagi semua nasihat itu hanyalah untuk mengawasi anak mereka dari memalukan keluarga. Anak-anak ini buntu dan salah faham tentang kehidupan di dunia dan melalui permasalahan dunia di kala umur mereka hanya di awal kematangan dengan terumbang-ambing. Di kala kita melihat pelbagai masalah sosial yang melanda sekarang, dan kita tidak tahu apakah ini salah ibu-bapa atau guru atau remaja itu sendiri, mari kita semak tentang ayat dalam Surah Luqman ini. Penulis hanya ingin berkongsi beberapa ayat kerana had penulisan yang terbatas.

13. “Dan (kenangilah) ketika Luqman berkata kepada anaknya semasa

memberi nasihat kepadanya: Wahai anakku! Janganlah engkau sekutukan

Allah, sesungguhnya syirik itu adalah satu kezaliman yang amat besar.”

Hal yang pertama yang dinasihatkan Luqman pada anaknya adalah berkisar tauhid. Umumnya semua orang mengetahui akan hal ini sehingga ramai yang terlepas pandang dan mengambil ringan akan hal ketauhidan kepada Allah ini. Namun dengan kebijaksanaan Luqman yang diceritakan di dalam Al-Quran, haruslah kita akui bahawa ketauhidanlah yang harus diajari kepada anak-anak sebelum diikuti dengan nasihat-nasihat yang lain. Contohnya seperti soal yang umum berkisar dengan masyarakat seperti cinta. Dewasa sekarang anak-anak sampai jadinya tersalah tafsir tentang cinta. Ibu-bapa pula terlalu mengambil mudah hal ini dan tidak kisah tentang hal cinta ini. Kesannya anak-anak lelaki terlalu mudah untuk mengungkap cinta, dan anak-anak wanita terlalu mudah untuk menerima hal-hal berupa cinta ini dari sang laki-laki. Perkara ini tidak salah, suatu hari hal yang terjadi (seperti jatuh cinta) pasti akan terjadi. Soalnya nanti lama kelamaan takut cinta akan menjadi syirik kepada Allah tanpa kita sedari. Syirik kepada Allah yang kesannya bukan sedikit. Kes-kes anak gadis yang sanggup melarikan diri mengikuti teman lelaki, di rogol beramai dengan teman-teman kawan lelaki ini bukan satu hal yang patut di ambil ringan. Tidak juga ramai yang kecewa atas cinta yang mereka agungkan ini. Ada juga yang tertekan hidup ditinggalkan kekasih seolah dunia ini bukan segala-galanya pada mereka. Ada yang sanggup membunuh diri. Inilah kesyirikan yang kita selalu buta untuk melihatnya. Apakah erti ketauhidan kepada Allah bererti juga mencintai Allah itu lebih dari segala-galanya ini pernah diajari atau dinasihati oleh anak-anak muda ini oleh ibu-bapa mereka? Sepertinya Luqman yang menasihati anaknya? Hakikatnya nasihat ini adalah satu nasihat yang sangat jujur hanya untuk anak-anak itu mendapat kebaikan yang sedikit sekali dinasihatkan pada anak-anak.

14. “Dan Kami telah menyuruh manusia supaya berbakti kepada dua orang

tuanya. Dia telah dikandung ibunya yang mengalami kelemahan demi

kelemahan dan masa lepas susunya dalam dua tahun. Bersyukurlah

kepada-Ku dan kepada dua ibu bapa engkau dan kepada-Ku tempat

kembali.”

Suatu hubungan yang harmoni perlu diterapkan di dalam keluarga walaupun soal aqidah tetaplah soal nombor satu untuk diutamakan. Nasihat anak-anak untuk berbakti dan menghormati orang tua perlu diterapkan dan diulang-ulang seperti banyaknya nasihat ini terkandung di dalam Al-Quran. Ini kerana biarpun separuh dari umur kita diberikan kepada orang tua kita nescaya kita tidak dapat membalas pengorbanan yang diberikan pada kita. 2 tahun umur setelah kita dilahirkan, ibu bapa lah sangat-sangat memerhatikan anak-anak mereka. Terlihat wajah keceriaan pada diri mereka ketika melihat perkembangan anak mereka dari hanya terbaring, mampu meniarap, merangkak, berjalan dan berlari. Ini semua diperhatikan oleh ibu –bapa. Saat melihat anak-anak lambat berjalan seperti anak yang lain walaupun hanya beberapa bulan, muka kerisauan muncul pada wajah ibu-bapa ini. Pun begitu hal ini tidak dapat kita rasai hinggalah kita sendiri yang melaluinya suatu hari nanti. Betapa kita menyayangi zuriat kita, dan betapa kecewanya diri kita saat anak-anak kita itu menjadi permasalahan dan menjadi rosak di hadapan mata kita. Oleh itu, berbaktilah kepada orang tua dan nasihatilah anak-anak supaya sentiasa berbakti kepada orang tua dengan berkali-kali.

Dan ada banyak lagi nasihat yang patut kita ambil di dalam ayat seterusnya surah Luqman. Mudahan ianya menjadi sumber inspirasi untuk mwujudkan satu sistem kekeluargaan yang harmoni.

1 comment: