Wednesday, September 2, 2009

Not so serious ... kot?

Salam, emmm ok. Nak dengar cerita? Ok. Adalah suatu hari waktu aku dah tak tahu nak buat apa, aku un berbual laa dengan pak guard yang duduk jaga kami kat bawah hostel nih, dia pun tanya : "Hanis, macamana kalau kita nih berniaga jual arak, menghidang minuman arak, ataupun duduk dengan orang yang minum arak, tu semua haram kan? ", aku pun mengganggukkan kepala. Pastu dia tana lagi " Macamana kalau kita nih terima duit kerajaan, padahal kita tahu duit tu pun hasil kutipan dari cukai yang termasuk bussiness arak ngan judi, haram ke tak?". Dengar je soalan ni aku pun terkejut. Blur. Tak tahu nak jawab apa. Pastu aku pun menjawab, "errr tak tahu."
Bagi seorang pemuda yang perasan heroo macam aku ni, aku pun lepas tu jadi banyak berfikir pasal nih. Rua-rupanya kita ni memang tak lepas dari benda yang haram nih. Bukan aku cakap pasal nih ajer beb, cuba kita bukak tv, kalau bukak TV1 tu confirm laa banyak siaran yang memboringkan, alih-alih pasal 1 malaysia jugak. Opss, sebenarnya bukan aku nak menentang kerajaan ker aper ker, apa yang kerajaan buat tu sure untuk kebaikan jugak tapi frankly speaking memang tak berapa nak seronok laa, ehem tu sebab ramai sekarang n melanggan ASTRO. Ada macam-macam channel dalam tu, tapi macam biasa banyak jugak benda yang haram kita tengok dalam tu. Aku tak maksudkan laa tengok babi dalam animal planet tu haram, aku tak jumpa pun fatwa cakap tengok 'benda' tu haram yang aku tahu pegang tak boleh sebab najis.
Jadi berbalik pasal isu nih, aku memang terfikir satu hadis yang mana Rasulullah S.A.W cakap semua benda dalam dunia ni dah memang semunya clean and clear ( ini bukan exactly macam Rasulullah cakap ye, harap maklum!). Yang haram tetap haram dan yang halal tetap halal. Adapun yang diantaranya adalah syubhat dan Rasulullah S.A.W nasihatkan supaya kita kalau boleh mengelakkan perkara syubhat nih. (Minta tolong perbetulkan kalau ada kesilapan pasal nih)
Itulah disebabkan apa yang Rasulullah katakan nih, aku jadi banyak berfikir terutamanya tentang hasil pendapatan aku yang mana aku jadikan untuk membeli barang keperluan aku dan seterusnya jadi darah daging. Apakah semuanya HALAL?.
Aku memohon pada Allah mudah-mudahan setiap rezeki yang Dia beri itu dilimpahkan keberkatan dan menjadi pendorong untuk aku kuat beribadah. Aku juga berazam yang satu hari nanti aku lebih berminat untuk berkerja secara independent dan bekerjasama dengan orang-orang yang soleh dan jujur. Itulah sebab aku tengok ramai kawan-kawan aku yang ikut usrah/halaqah bila lepas grad mereka lebih prefer untuk buka tadika sendiri daripada jadi cikgu di sekolah mainstream. Ada ijazah jadi cikgu tadika jer? ramai orang akan pelik melihat apa yang dia orang lakukan tapi aku pasti mereka faham apa yang mereka yakini.
Macamana pulak bagi orang-orang yang memang tak dapat lari dari makan gaji. Aku menasihati diri aku dan diri orang lain supaya beringatlah. Kalau kita memang betul-betul pasti yang rezeki kita itu halal maka teruskanlah bekerja dengan ikhlas, kalau anda rasa was-was aku tak galakkan supaya kita ni terus berhenti bekerja sebaliknya niatkanlah bekerja bukan untuk menjadi orang yang hidup sebagai makan gaji, tetapi hanya sekadar untuk menimba pengalaman atau menyelesaikan hutang. Kurangilah berhutang kerana hutang itu boleh jadi dicampuri riba. Berzakatlah dan jangan lupa untuk solat dhuha supaya Allah melapangkan, memberkati, memurahkan rezeki yang kita dapat. Kalaulah ada diantara kawan kita yang berpeluang jadi kaya , janganlah kita dengki sebab mana tahu bila dia dah jadi kaya gila kita dah tak perlu pinjam kat bank yang banyak faedah, pinjam kat kawan, senang dapat dan takder faedah (carilaa kawan yang boleh percaya sikit!) . Tapi kalau Allah bagi peluang untuk kita jadi kaya, janganlah pulak kita nih jadi kedekut nak mampus, mana taknyer orang dengki kat kita, banyak harta kita kena curi kena rompak. Sedekahlah, bayar zakat, kalau ada orang nak pinjam bagi jer. Mana tahu Allah bagilagi rezeki kat kita.
Sebenarnya untuk merealisasikan apa yang aku cakap ini hampir-hampir mustahil. Sebab kita dari kecil kurang terdidik untuk memikirkan pasal ini, emm begitu juga ibu-bapa kita yang kebanyakannya lebih suka anak-anaknya makan gaji. Apa yang Allah ajarkan dan Rasulullah tunjukkan jauuuuh lebih baik sebenarnya tapi yelah kita nih ramai yang perasan busy sampai lupa plak nak memahami dan memikirkan tentangnya.
Aku sekali lagi cakap aku bukan anti kerajaan atau anti apaa-pun. Anak buah aku pun tak panggil aku anti, diorang panggil aku uncle atau paksu. Kalau aku jadi penguasa pun aku pasti lemah untuk mengatur semuanya jadi perfect tapi yang terbaik itu bukan keputusan tapi yang terbaik itu adalah dari usaha yang kita lakukan. Harap-harap korang faham. oklaaa Salam.

No comments:

Post a Comment