Thursday, June 23, 2011

Sibu moment

Assallamualaikum...

"jika kamu hidup untuk dirimu sendirimu sendiri nescaya kamu akan mati sebagai orang yang kerdil. Jika kamu hidup untuk menyumbang pada orang lain, nescaya kamu akn mati sebagai orang yang besar" (mustafa mahsyur)

Alhamdulillah.. Bila aku tengok adik2 ni begitu excited nak pergi sibu, semua kenangan waktu kat sibu memancut-mancut masuk kat dalam fikiran..apa ada pada pekan yang jalan tak berapa nak elok, paya yang byak dan selalu banjir, belukar yang selalu terbakar kalau hari panas tu?

Dalam waktu aku kena posting ker sibu selain misi nak belajar, aku dibekalkan misi macam misionary kristian. Haha. Misi nak bawa Islam kat sana..oh tapi sapalah aku ni nak buat kerja2 macam tuu. Baru ikut usrah 1 setengah tahun...

Memang aku juga sangat blurr pasal ini. Tapi rasa macam ini satu benda yang agak suci, aku pun ikut jer cakap si ketua usrah aku nii..

Baru jer barang sampai dan dipunggah, aku dah melencong ke miri naik bas ekspress. Tujuannya nak pergi ke smka miri dan sains miri untuk sambung bawa usrah kat sana. Ingatkan miri tu macam dari rumah aku ker kuala pilah jer, rupanya 7 jam! Minggu depan tu aku kena pergi juga lagi ke sana..mulanya seorang diri.

Aku teringat 2nd time ke miri seorang diri, aku sampai kat stesen bas waktu subuh. Tak tahu mana nak pergi. Lepastu naik teksi ke bandar miri. Singgah subuh kat satu masjid kat tengah bandar. Tanya seorang jemaah masjid macamana nak naik bas ke sekolah. Ditunjukkan yang aku harus tunggu ke tempat sekian sekian dan naik bas transit ke sana..

Lepas selesai aku jumpa dengan bebudak sekolah aku terus balik naik bas. Aku tertidur dan terjaga waktu bas berhenti kat sebuah perhentian. Aku pun turun sebab nak terkencing. Habis kencing tengok bas dah jalan, kedai yang bas berhenti tu dah nak tutup. Aku cuba nak tahan bas lain kalau ada kat tepi jalan. Waktu nak ke jalanraya, aku termasuk dalam parit lumpur sebab gelap. Setengah badan berselut . Orang kedai yang naik isuzu dmax offer tumpangkan aku ke stesen bintulu. Oh baiknya diorg. Dan aku malu naik jeep tu dengan seluar berlumpur. Aku talipon member hairul suruh tahan bas yang aku naik kat sibu untuk amik barang aku. Sampai kat stesen bintulu orang kedai offer aku tiket dia ke sibu yang dia xjadi nak pakai pada aku, oh tima kasih. Aku dengan malunya cepat2 nak masuk tandas basuhkan lumpur kat seluar sebelum naik bas. Oh kenangann...sampai juga aku kat sibu malam tu.

Pendeknya da'wah di miri tak berjaya. Sedih sebab aku tak mampu nak teruskan. Kalau laa waktu tu aku ada superbike yang boleh run tiap2 hari waktu weekend... Tapi aku kena teruskan di sibu pulaa..

Mulanya di smka sibu. Hampir setiap minggu aku ke sana. Berbincang untuk buat usrah atau tuisyen kat bebudak sana. Oh siapalah aku pada mereka yang bersekolah agama..dan ustaz menyuruh aku menyiapkan kertas kerja.. Aku naik jabtan pendidikan untuk meluluskan kertas kerja. Pengarah jabatan cakap kena bawa ke jabatan kuching sebab tuisyen yang aku nak propose ada nama 'agama'. Dan resultnya masih pending sampai laa sekarang. Aku pun tak tahu mana diorang letakkan kertas kerja aku tu.

Kalau atas dasar agama Allah, Allah jualah sebaik-baik penolong. Dipendekkan aku ke teknik sibu untuk cuba bawa usrah di sana. Sekolahnya dekat, pak guardnya mesra. Mudah-mudahan berkat. Alhamdulillah..legasi usrah tu berjalan sampai laa sekarang..syukur adanya pakya, naqib, zulkimi, danial. Syukur adanya ustaz roslan di teknik sibu. Ternyata masih ramai yang dahagakan sesuatu yang terhebat dari Allah. Ternyata rahmat Allah itu maha luas..

Untuk adik2, aku tahu cabaran di perubatan tahun 3 ini payah. Pengorbanannya terlalu berat. Dengan tak terkendalikan hati dan nafsu, dan exam, patient, lecturer, examiner dengan mood tak menentu. Aku tak inginpun jasaku dikenang, atau dibangga-banggakan, cumanya aku harap ada lagi yang masih memberikan harapan berkilau pada anak2 sibu ini. Menjadi kilauan hebat umpama rosley dhobi.

Walaupun apa yang aku kerah tak setahap apa yang taib mahmud dah lakukan pada bumi sarawak ini, aku cukup bangga akulah anak malaya yang bersungguh-sungguh nak menngilapkan anak-anak sarawak atas nama Islam.

..dan banyak lagi kenangan dan pengorbanan indah di sibu, mudahan biarlah menjadi antara rahsiaku dengan Allah. Salam

1 comment:

  1. salam bro, kalau di sibu, mane tempat nak pegi untuk nak join usrah sekarang?

    ReplyDelete