Friday, June 26, 2009

Akan kembali

Hmm esok, aku akan berangkat ke Sibu, Sibu ke Kuching adalah dalam 7 jam perjalanan. Jauh jugak tu. Dan untuk kedua kalinya akan menjejakkan kaki ke sana. Harapan? mmm semoga dapat kenal lebih ramai lagi orang. Hahaha. Takdelah main-main. Mungkin lepas ni jarang sikit kot nak update blog sebab takde internet connection. Takpelah lagipun takder apa yang menarik juga kot nak diceritakan kat sana. Tapi takpelah ini bukan pengakhiran. Lagipun yang bacanya bukan orang lain, aku juga yang baca. Hehe.

sarawak_map

Harini tak ada apa yang menarik, cuma malam ni ramai yang sibuk memunggah barang untuk diloading ke dalam lori esok. Aku pulak busy and mengada-ngada nak update blog yang ntha ape-ape nih.

Tadi ada tazkirah di surau tentang kisah nabi Sulaiman a.s dengan Putri Balqis. Kisah yang menarik dalam Al-Quran dalam surah Hud mulanya dari ayat 15. Cubalah baca dan faham bagaimana respectnya aku pada nabi Sulaiman ni. Sampaikan putri Balqis tertarik untuk berjumpa dengannya, terpikat dan malu dengan akhlak nabi Sulaiman ni. Bayangkanlah kalau kita ini didatangi oleh seorang puteri yang berkuasa dan tertarik pada kita atas kemuliaan akhlak kita. Tapi nabi Sulaiman mana pernah bangga diri, dia lalu lebih bersyukur dan lebih berdoa semoga dengan keistimewaan yang dia miliki tu , dia akan berbuat banyak kebajikan.bh

Lepastu malam ni banyak ketawa lah pulak. Entah laa, sebenarnya rasa aku sedih sekarang ini. Aku masih terkial-kial mencari bahan ketawa semoga dapat gembirakan hati. Sekarang ni kawan-kawan aku semua heboh tentang cerita transformers. Alamak, dah lama dah aku tak jejakkan kaki kat wayang nih.  Tapi aku pun tak jadi nak tengok. Minat pun takde walaupun orang ramai cakap ceritanya best. Mungkin dah tamat kot zaman untuk aku bermain-main dan berangan-angan nih.

Masih banyak lagi kerja yang tak aku settle. Dan cita-cita aku masih jaaauuuuuuuuuuuuuuh lagi untuk dicapai. Mana mungkin aku cepat penat dan letih dan berehat dalam erti kata bersenang lenang. Kepada kawan-kawan, orang yang mengenali aku dan sesiapa yang pernah bertemu dengan aku, itu bukannya alasan untuk aku menjauhi dan berburuk sangka terhadap sesiapa. Adalah satu cara yang sangat salah bila kita langsung tidak menyukai seseorang itu atas sebab kita tidak menyukai akan pebuatannya itu. Sebaliknya kita lebih mendampingi dan menyaynginya dan at least mendoakan kebaikan pada dirinya. Orang yang memberikan kita kesenangan, kemewahan dan kegembiraan belum itu betul-betul jujur dan sayang pada diri kita. Mungkin dilakukan atas dasar ingin menutup mulut kita, ingin menutup hati kita untuk mengtahui kebenaran, atau apa sahaja perancangan jahat yang berada di dalam lubuk hati knya yang hanya diketahui oleh Yang Maha Tahu. Orang-0rang yang menanyakan masalah kita, belum tentu jujur mengambil berat akan kehadiran kita, belum tentu benar untuk membantu diri kita. Minta maaf aku mahu menceritakan sebuah kisah. Kisah ini berlaku di dalam lif fakulti tempat aku belajar. Sewaktu aku menekan butang lif untuk pergi naik ketingkat atas, dengan terburu-buru ada seorang pensyarah yang bertugas dengan hal ehwal pelajar masuk ke dalam lif itu. Aku pun terburu-buru untuk menekan butang pintu lif agar terbuka balik. Sewaktu di dalam lif ini seberapa sedikit tentang dialognya :

Dr. A : Macamana ICC (kursus klinikal), ok ke?

Aku : Ok jer, macam biasalah.

Dr A : Hari tu exam surgery macamana? Fail ke tak?

Aku : Err Dr. result surgery tak keluar pun lagi.

Hmmmm, mudah-mudahan aku sangat bersangka baik dengannya. Tapi oleh kerana tugasnya sebagai menjaga hal ehwal pelajar, memang patut dia menanyakan soalan itu atas dasar menunjukkan sifat mengambil berat tentang pelajar. Tetapi, dia juga sepatutnya tahu bahawa menunjukkan sifat mengambil berat kepadaku itu tidak ada apa sangat pun bagiku sebaliknya dia sepatutnya terlebih dahulu mengetahui bahawa siapakah yang gagal atau lulus dalam peperiksaan surgery tersebut.  Sedangkan dia sama sekali tidak tahu sama ada keputusan itu sudah ditampal atau belum, tidak hairanlah dia tidak mengtahui bahwa aku ini gagal ataupun tidak. Sampai sekarang aku sendiri juga tidak tahu. Hmmmm. Mungkin dia terlalu sibuk kerana betapa ramainya pelajar di fakulti tempat aku mengajar untuk dia tahu siapa yang gagal atau lulus dan peperiksaan yang aku ambil itu mungkin kecil sahaja bagi dirnya. Atau mungkin aku ini bukannya pelajar di situ? Hmmm. Mudahan Allah berikan yang terbaik untuknya.

Hmm sudahlah. Sebenarnya aku ini dilahirkan bukan untuk meilai dan menghebohkan keburukan orang. Sebaliknya menilai dan menjadi pengajaran supaya dapat membaiki diriku yang banyak kelemahan dan keburukan ni.

Aku harus kuat untuk menempuhi semua ini. Aku tahu tiap orang mempunyai masalah, dan tiap orang mempunyai jalan penyelesaian mereka sendiri. Bagi aku jalan penyelesaian tidak semesti menemui jawapan, tetapi cara penyelesaian itulah yang patut dinilai samada baik atau buruk . Hee teringat pulak waktu ambil add math di sekolah dulu, boleh sahaja guna kalkulator untuk dapat jawapan, tapi markahnya banyak diambil dari jalan perkiraan. Hahaha

Oklah, Salam.

No comments:

Post a Comment