Thursday, June 18, 2009

Takut dan harap

Hemm petang ni berakhirlah juga lecture tentang Nervous system dan Cardiovascular system. Aku tengok nak jadi lecturer ni bukan mudah. Nak jadi lecturer kena banyak tahu tentang seni , ayat-ayat macamana nak buat student tak boring tapi lecture yang informative. Penggunaan teknologi juga penting macam kamera video dan lain-lain tapi aku rasa penggunaan power point di zaman ini kebanyakan menjadi penyebab banyak lecture yang mengantuk dan boring. Aku suka lecture yang interaktif yang waktu lecturer banyak bagi soalan dan discussion tapi itupun kalau kita tahu laa sikit tentang topik yang nak dilecturekan tu.  Tapi apa kaitannya dengan tajuk post aku ni yer, takut dan harap . Hmmm.....

Kalau diikutkan semua orang akan takut gagal. Yer semua orang. Kegagalan adalah perkara yang sangat ditakuti. In fact, aku sebagai seorang manusia walau bagaimana cara pun pasti menghadapi rasa takut dengan kegagalan ini.

Kadang-kadang aku juga terfikir, wahh apa salahnya kalau aku gagal, yang gagalnya tu aku , bukan orang lain, yang tanggung sedihnya justeru aku tidak kena mengenanya dengan orang lain. Tapi pada satu sisi aku dapat rasakan bahawa selama ini yang di sekeliling aku juga manusia. Mereka juga ada perasaan seperti aku dan aku mempunyai persamaan dengan mereka. Aku juga mengenali satu ayat iaitu 'tidak mahu mengecewakan mereka'.

Sewaktu aku pulang tempohari, aku tidaklah sesedih dan setakut apapun untuk menghadapi bahawa aku gagal dalam peperiksaan. Namun, semasa pulang bercuti itu ketakutan itu begitu terasa. Aku baru tersedar aku punyai mak dan abah yang sentiasa berikan yang terbaik untuk aku belajar dan aku 'tidak mahu mengecewakan mereka'. Aku punyai abang, kakak yang banyak membantu dan memberi dorongan untuk aku senang bila belajar dan 'aku tidak mahu mengecewakan mereka'. Aku punyai anak buah, anak-anak kepada abang dan kakakku yang mulai membesar yang mahukan aku lekas pulang untuk menemani mereka daan 'aku tidak mahu mengecewakan mereka'. Aku punyai jiran-jiran yang sangat baik, seringkali bertanya bila aku akan selesai kuliah, ada juga yang resah apakah beliau akan hidup lama lagi untuk dapat melihat aku menyelesaikan kuliah dan 'aku tidak mahu mengecewakan mereka'.  Aku juga punyai teman-teman yang banyak mendorong dan mengharapkan agar aku lekas selesai kuliah semoga perancangan yang kami lakukan berama tidak harus tergendala dan 'aku tidak mahu mengecewakan mereka'.  Aku juga mempunyai pensyarah yang takut jikalau hidup aku gagal dan pensayarah yang sangat gigih merancang dan berbincang tentang masalah serta kehendak pada diriku dan 'aku tidak mahu mengecewakan dia.

Makanya kini aku sedar bahawa aku ini punyai banyak tanggungjawab pada orang lain disisiku. Ini baru sahaja berbicara akan manusia, kalau dilibatkan dengan Allah dan nikmat yang Dia telah beri aku lagi takut nih.

Yang penting aku harus lebih berusaha untuk tidak gagal lagi. Kerana gagal aku, betapa banyak manusia yang harus menanggungnya.

No comments:

Post a Comment