Tuesday, August 18, 2009

Hari untuk lapang

Bismillahirrahmanirrahim, haiz mana ada hari yang lapang untuk orang yang perasan sibuk macam aku, tiap hari aku susah hati, malam bukan masa untuk tidur lagi. Kan bagus kalau manusia macam malaikat, tanpa tidur sebagai jadual hidup. Tapi physiology badan yang harus penat buat kita rasa perlu untuk tidur.. Insomnia insomnia, apa yang aku fikirkan sampai tak dapat tidur. Tapi bersama dengan kawan-kawan di waktu malam ni pun seronok juga. Tak mudah terganggu, segalanya sunyi sepi. Cahaya tak begitu terang, suhu tak begitu panas. Aircond tak perlu dipasang, mengurangkan kesan penipisan lapisan ozon. Siapa kawan aku sebenarnya? dialah malam yang selalu gelap, dengan lampu jalan yang terang. Aku memerhatikan mamat tukang kutip sampah begitu cepat dengan lori sampah walaupun aku tak mengenali mereka. Sesekali ada motor harley lalu melintas jalan, atau pun kereta yang laju dimodified sesuka hati atas alasan mempunyai plat kenderaan dari Sibu, sampailah subuh ada 2 orang budak yang menuggu bas sekolah di simpang jalan. Merekalah yang menemani aku kala tidak dapat tidur. Ada lagi sebenarnya... tapi itu bukan kawan. Tapi Tuhan. Dialah yang menerangi malamku.
Harus bagaimana? aku terlalu asyik memerhatikan orang. Dulu sewaktu di matrikulasi, aku ada tulis satu lirik lagu, bunyinya macam ini. "biar aku penat perhatimu di siang hari, memikirkan tentang kamu tanpa rasa jemu-jemu. Agar bila malam aku bisa di kamarku, tak akan rasa terganggu, agar mimipikukan indah. Biarkanlah aku seperti malaikat jiwa, yang sentiasa memerhati, walau tanpa kau sedari. Ku hanya pujangga, yang teliti memikirkan hidup. Yang penuh dengan rahsia, sulit untuk difahami".
Terus aku jarang memikirkan apakah penyelesaian pada hidup ini, yang pasti yang muda akan menjadi tua, yang segar akan jadi layu, yang bersih akan jadi karat.

No comments:

Post a Comment