Tuesday, August 25, 2009

Salam Ramadhan

Ehem, Salam. Err selamat menyambut Ramadhan. Ramadhan kali ni sangat sejuk!!!!( sebab selalu hujan) Hehe. Hei dah lama tak post nih. Emm sebab dah internet slow. Hari ni, emm minggu ni adalah minggu untuk wanita. Aku dah dan akan posting O&G untuk 8 minggu yang akan datang. TAdi untuk first time dalam sem ni aku masuk balik ke dalam labour ward Hospital Sibu nih. Masuk2 jer seorang mamat indian bernama prem cakap kat aku, " mother tu tak bagi tengok time dia delivery". Huh, kecewa, tapi takper patient is first, so aku pun pergi jumpa doktor yang dahulu terkenal dengan kegarangannya dengan medical student nih, "Emm doctor, I'm medical student who newly attached to this ward, can you help me or give some tips or guide while we at here? . Perghh doktor tu terangkan macam baik sekali dengan mimik muka dia explain tu memang lain dengan apa yang budak-budak ni cakap. Aku pun risau jugak! Arghh apalah, orang dah baik risau, orang buat garang pun risau jugak. So, ada jugak laa nurse yang buat muka masam dan aku pun tak tegur tapi mungkin stress kot. Aku mesti think positive. Tapi malam ni memang takde patient pun yang bersalin. Lepastu ada laa mid-wife (bidan) yang agak berumur memulakan perbualan dulu, "malam ni memang tak ramai mak yang bersalin, malam tadi ramai 9 orang, nak bersahur pun tak sempat." Aku pun duduk laaa sekejap berbual dengan makcik bidan tu, dekat wad materniti pun ada jugak jumpa seorang bidan yang agak berumur ni, memang baik. Aku tak panggil nurse, aku senang panggil dia hajjah. Wahh, emm moga-moga aku ok dekat O&G posting nih. Harap-harap aku enjoy belajar dan menggembirakan mak-mak orang. Tadi ada mak nih masuk buat ultrasound scanning tengok anak dalam perut dia terbaring melintang. Muka dia pun dah mula risau. Aku sebagai hero tak berani bagi harapan yang bukan-bukan, tapi aku tahu dia Muslim. Jadi aku mulakan dengan cakap "kakak puasa harini?" , dia cakap yaa. Aku doakan semoga amalan puasa dia bertmabah keberkatan dan pahala sebab dia puasa waktu mengandung. Oklah , banyak lagi nak cerita sebenarnya, tapi tak cukup masa kan, esok nak tengok lagi bakal-bakal wanita yang melahirkan anak. Semoga anak mereka jadi anak yang baik. Aku sebagai hero pulak perlu menjalankan tugas menggembirakan mak-mak ni. Harap-harap diorang tak terbersalin bila ketawa tengok aku buat kelakar. Hahaha. Oklah. Owh lupa bagitahu, perkataan 'mak' tu ditujukan untuk wanita yang bakal bersalin. Ok salam.

No comments:

Post a Comment