Tuesday, August 11, 2009

Hujan telah datang

Pagi ni hujan datang lagi selepas panas dan jerebu yang panjang. Owh lupa bagi salam. Salam. Emmm harini cam biasa pergi ke hospital untuk belajar, nothing special. Cuma jumpa dengan seorang budak yang ada Transposition of Great Arteries. MUlut dengan mukanya ada biru , jarinya ada clubbing. First aku datang dia agak takut. Tapi bila lama-lama aku main-main dengan dia, dia senyum dan bila aku minta diri untuk pergi aku pandang dia dari jauh, dia senyum dan lambai-lambai dengan aku. Bukan untuk ucap bye-bye tapi untuk suruh aku datng balik main-main dengan dia. Hehe kelakar. Ada sorang budak lagi yang baru baik dari demam panas jalan-jalan sekeliling ward dengan mak dia, aku lintas depan dia terus pegang jari aku minta pimpin bawak jalan-jalan. Hehe kelakar. Ehem, bukan nak cakap aku ini charmed atau ada magik, tapi aku macam ok je kot kat paed ward ni, happy bila tengok budak kembali sihat. Walaupun ada yang tak sihat seperti normal, at least melihat diorang ni dapat apa yang paling baik bagi keadaan diorang dan dapat senyum itu pun cukup baik bagi aku. Waktu tengahari naik dekat bilik rehat di tingkat level 3 hospital. Jumpa dengan budak posting medicine tngah ada class dengan Dr Annuar, aku pun masuk konon nak masuk senyap-senyap tanpa buat bising, tapi Dr Annuar tenogk aku terus sergah, "haaa , Apasal ? " dia diam kejap pastu terus cakap " MUKA DIA JER ADA DALAM FACEBOOK" dengan tersenyum.  Hahaha. Padan muka aku post gambar macam-macam lagi.

harini waktu lepas makan tengahari baru aku dapat telefon mak. Mak cakap weekend aritu dia pergi kenduri rumah kakak pada abang ipar aku kat Seremban. Handset abah tinggal kat rumah kakak. Huuu. Tapi tadi mak pegang handset sambil cepat mengacau gulai.

Mak cakap sejak minggu lepas ada 2 orang kampung meninggal dunia, seorang sebab stroke dan sorang sebab darah tinggi. Innalillah.Masa semakin cepat berlalu membuatan yang tua makin ramai pergi dulu.

Dalam hidup ni memang camni kan. Kita senyum melihat yang hidup, menyayangi dan disayangi dan kitya juga tahu satu hari nanti kita akan mati, dengan kesedihan dan .......... penyakit.

Bila aku fikir balik, banyak masa aku sibuk juga cari benda yang aku juga tahu tak berapa penting pun dalam bekalan hidup aku, tapi sengaja aku buat-buat benda sangaaataaaat atttt penting. Mengada-ngada betul aku. Malam tadi aku berbual dengan abang Man lepas balik dari library, dia cakap apa, "sebenarnya Nis, aku banyak nak nanya kau soalan?" , "Kalau kau lah mahu kahwin nanti, perempuan macamana yang kau nak cari ?" , Aku bosan dan muak, aku diam dan senyum macam biasa. Dia pun tahu aku tak nak jawab soalan tu. Lepas tu dia sambung lagi, "kalau aku tak kahwin lagi macam kau, aku pilih perempuan ustazah, sebab apa yang kau cakap, dia mesti ikut".  Hahaha. Huhuhu. No komen. Aku diam jugak.

Cukuplaa tu, rupanya peribahasa melayu, kusangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahhari tu memang nampak orang Melayu dulu jarang yang ada cita-cita nak jadi peramal kaji cuaca. Tak semestinya panas tu yang buat kita gembira, kadang-kadang kita juga tunggu hujan datang bila hari sangat at at panas. Harap dapat faham.

Sudahlah, hujan pun dah berhenti, malam ni memang sejuk. Baik kalau dapat tidur dan mulakan pagi yang segar esok. Salam.

No comments:

Post a Comment