Saturday, July 24, 2010

Syarah Al-Hikam 2

"Keinginan untuk Tajrid (melalui beribadat tanpa berusaha di dunia), padahal Allah masih menempatkan engkau dalam golongan yang harus berusaha (Kasb) untuk mendapatkan keperluan. Maka keinginan itu termasuk syahwat hawa nafsu yang samar, sebaliknya keinginan kamu untuk baerusaha (Kasb), maka keinginan yang demikian bererti menurun dari semangat dan tingkat yang tinggi".

Pasar Baasyaa, Damascus

Diceritakan bahawa pasar ini adalah sebuah pasar yang terkenal yang merupakan pasar tempat pertemuan pertama bagi para pedagang besar di Damsyik.

Hmm... Salam.

Ok aku sambung balik. Pasar ini tak melakukan aktiviti perdagangan melainkan sebelum jam sepuluh (maksudnya pukul 9 atau lebih awal lagi laaa) dan tidak pula terus berjalan melainkan satu jam sebelum azan Maghrib berkumandang.

Di sepanjang waktu siang hari, pasar ini melakukan perdagangan yang pesat dan bila Maghrib jer, pasar jadi gelap, semua kedai-kedai tutup dan berakhir jadi lengang. Keadaan pun berubah. Dari penjual dan pembeli sekali. Berubah sebagai seorang pemburu harta menjadi seorang penagih ilmu dan penyampai ilmu di masjid dan tempat ulama.Di temani buku tafsir, fiqh, akidah yang dapat menjadi sumber penyelesaian perdagangan dan harta. Dan mereka tekun mempelajarinya.

Jikalau waktu Subuh pagi datang, setioap memulakan hari mereka dengan belajar ilmu kembali, menghadiri pelajaran lanjutan yang lain dengan salah satu syeikh yang besar pada zaman itu (zaman Ibnu Ataillah). Kemudian setiap orang kembali ke rumah masing-masing, bercengkerama dengan isteri dan anak-anak mereka serta menyantap hidangan sarapan pagi bersama. Setelah itu bersantai sejenak untuk kemudian kembali ke pasar pada kira-kira pukul 10.

Subhanallah! satu aturan hidup yang aku rasa sangat cantik bagi aku.Inilah yang nak ditunjukkan dalam syarah hikam ini. Bahwasanya kehidupan ini perlu diseimbangkan baik ibadah pada Allah dan tanggungjawab pada yang lain serta kerja yang telah ditakdirkan oleh masing-masing dari kita.

Keinginan untuk Tajrid (melalui beribadat tanpa berusaha di dunia), padahal Allah masih menempatkan engkau dalam golongan yang harus berusaha (Kasb) untuk mendapatkan keperluan. Maka keinginan itu termasuk syahwat hawa nafsu yang samar
KOt ada lagi orang sebegini yang beribadah. Hmm mungkin ada. Tapi ternyata salah!. Setiap dari kita sudah diletakkan Asbab (sebab) masing-masing. Dan keinginan kita untuk keluar dari Asbab itu beerti kita telah menuruti salah satu dari hawa nafsu biarpun ianya nampak cantik seperti meletakkan harapan pada Allah sepenuhNya kerana Dia telah menentukan rezeki-rezeki bagi kita. Kononnya seperti pasrah dan rela dalam terpaksa seperti itulah. Tapi kan Allah Maha Adil, sudah meletakkan Asbab seseorang itu sesuai dengan kesanggupannya. Beerti untuk kita ada tanggungjawab yang harus kita pikul dengan se
baik mungkin dan tidak patut lari biarpun atas alasan ibadah, atau pengharapan pada Qada dan Qadar Allah s.w.t. Hasil dari usaha payah kita sama ada bagus atau tidak nah itu serah sahaja pada Allah. Biar Allah sahaja yang menilainya. Untung kalau ada manusia yang menilainya dengan cacian, hinaan mahupun pujian, itu buat kita dapat memperbaiki diri kita dalam tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah pada kita. Dan ingat! jika kita mengelak atas alasan apa sekalipun kerana mengikuti keinginan kita, beerti kita telah mengikuti salah satu dari hawa nafsu kita sendiri.

sebaliknya keinginan kamu untuk baerusaha (Kasb), maka keinginan yang demikian bererti menurun dari semangat dan tingkat yang tinggi".
Ada juga yang setelah ada tanggungjawab, ada kerja yang tersendiri terlalu obses dengan kerjanya. Hingga lupa akan ibadah. Lupa pada Allah. Sememangnya Allah sudah memberi asbab yang terbaik untuk dirinya, berupa jawatan atau tanggungjawab sebagai seorang suami atau ibu-bapa, itu semua jika dijalankan dengan baik, dengan teraur, InsyaAllah darjatnya akan tinggi disisi Allah. Semangatnya jadi tak kurang hebat! Namun, bilamana diri itu mula menunjukkan keinginan yang berlebihan terhadap suasana kerja dan karya yang dipertanggungjawabkan, semangatnya dan tingkat tingginya pasti akan menurun. Pekkk, lalu tersungkur. Seperti pedagang di Damsyik tadi, umumnya semuanya berkeadaan seimbang. Tidak melepaskan satupun tanggungjawab pada dirinya baik pada Allah, sebagai seorang pencari rezeki untuk anak-anak dan isteri mereka. Hidup ini memang punyai banyak keinginan. Di kala kita sibuk dengan kerja-kerja kita, kita berkeinginan pada kerehatan dan waktu lapang. Di kala kita punyai kerehatan dan waktu lapang, kita berkeinginan dengan makanan lazat, tempat yang punyai pemandangan indah, tilam dan hawa yang sejuk dan nyaman. Keinginan tak pernah puas. Kerja juga tak siap-siap. Huh Oklah.. Salam.
Errr ini pasar basah kat KELATE

No comments:

Post a Comment