Saturday, July 31, 2010

Syarah Al-Hikam 3

Salam, minta maaflah. Skarang ni banyak merujuk pada buku al-hikam ni sahaja. Alhamdulillah. Moga buku ini dapat membersihkan hati aku yang banyak prasangka. Banyak tak mengetahui akan sifat Allah.

Hikmah 3 ; "kekerasan, semangat atau perjuangan itu tidak dapat menembusi tirai takdir"

Takdir, atau ketentuan Allah. Siapapun tidak dapat menolak. Ini, semuaaa orang pun tahu kot. Menerima ketentuan takdir. Tapi sanggup menerima dari cara yang bagaimana? Apakah harus menyerah dengan mengatakan "Ini takdirku" sambil berteriakan menangis? Tak tak tak.

Terhadap hal ini perlunya kepekaan. Iaitu dengan akal, dan juga hati. Hmmmm.... Allah telah memerintahkan kita apabila kita lapar hendaklah kita makan, jika kita haus hendaklah kita minum. Apabila kita sakit harus cari obat. Kita juga harus memperhatikan bahawa sesuatu itu apakah akan datang penyakit darinya, apakah baa keburukan pada kita, atau penyelewengan. Jadi segala yang buruk itu bukan juga dari ketentuan Allah. Sebaliknya apa yang kita harus fahami bahawa segala balasan dari kesan keburukan itu yang datang dari Allah kerana itu sudah ketetapannya.

Ini semua beerti kekuatan Allah. Ya kekuatan Allah yang kita harus sedari dan imani. Umpama kita meyakini bahawa api neraka itu ada kuasa yang membakar yang telah Allah ciptakan dan Allah biarkan maka ianya tetap membakar. Ianya tidak dapat merubah apa-apa.

Bagaimanapun kita melihat tayangan takdir atas diri kita berjalan yang paling penting kita harus berusaha dengan segala kekuatan dan upaya yang Allah berikan pada kita untuk kita mengungkapkan tirai takdir itu sepenuhnya dan yang paling terbaik sekali. Segala rezeki yang dititipkan pada kita itu telah dipersiapkan sesuai dengan ilmuNya dan rahsiaNya. Adapun segala usaha kita itu merupakan pendukung terhadap ketentuan takdir Allah dan merealisasikan dan membuat kita sedar akan kebijaksanaan Allah s.w.t. Itu terjadi apabila kita menyedari hikmah-hikmah disebalik sesuatu kejadian itu. Dan akhirnya, kita sendiri akan lebih mengenali dan lebih ingin mendekati Allah s.w.t. Subhanallah.

Demikianlah seterusnya kita akan merasakan bahawa segala kekuatan itu akhirnya memang datang dari Allah. Umpama kisah Maryam. Di dalam Surah Maryam: ayat 25 ini,
"Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arah kamu,nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepada kamu".

Sangat mustahil Maryam dengan kudrat wanitanya yang lemah dapat menggoyangkan pangkal pohon kurma sehingga dapat menggugurkan buah. Seorang peneroka Felda pun tak pernah dapat menggugurkan tandan kelapa sawit dengan menggoyangkan pangkalnya. Bahkan menurut riwayat pokok yang Allah arahkan untuk digoyang itu tidak masak buahnya. Tetapi Allah telah memuliakan Maryam dengan kejadian luar biasa yang apabila digoyangkan pohon itu gugurlah buah kurma yang masak. Hmmm mesti lazat seperti Kurma Yusuf Taiyoub di bulan Ramadhan.

Persoalannya apakah kita mengira pada waktu itu Maryam ingkar? Apakah kita mengira bahwa pada waktu itu perintah Allah itu datang, Maryam akan mengatakan "Mustahil aku dapat gugurkan buah ini dengan kudrat wanitaku ini!" Tidakkan dato', datin. Selagi kita beriman pada Allah, Allah s.w.t tetap akan memuliakan kita biarpun luarannya nanti kita akan dikatakan lemah, hina dan macam-macam lagi. Sahabat dahulu selepas mengistiharkan iman, apakah mereka mendapat ilmu kebal ketika berperang? Tak tak tak. Mereka juga masih berdarah jika ditusuk lembing.

Yang penting USAHA !
Antara takdir yang telah ditentukan oleh Allah itu, dia telah menanam kekuatan , semangat pada diri kita. Tidak patut orang yang terus bergelumang dengan maksiat, orang yang keadaannya membuatkan dia terpaksa bermaksiat mengatakan dia telah ditakdirkan dengan itu. Makanya dia telah menganggap buruk tentang Allah. Allah telah menkdirkan upaya untuk seseorang itu keluar dari bencana. Namun Allah juga telah mentakdirkan neraka untuk orang yang bermaksiat padaNya. Tunjukkanlah kekuatan diri kita untuk keluar dan mendapatkan takdir Allah yang baik untuk diri kita.

Mukmin sejati akan menunjukkan segala ketundukkan terhadap hukum-hukum syariat dan keyakinan tentang kebenaran qadha Allah dan itu sebenarnya mendatangkan keselamatan pada diri mereka dari segala bencana dan penyakit. Itu sekiranya mereka tahu bahawa segala yang terjadi adalah merupakan bukti qadha Allah dan hukumNya. Jadi terhdap ini, barulah datangnya sifat REDHA oada diri seorang hamba itu.

Lastly, gembirakanlah hatimu dengan kata Rasullullah S.A.W ini,

"Mintalah pertolongan kepada Allah dan jangan lemah, jika engkau mendapatkan suatu musibah maka janganlah engkau katakan, Kalaulah aku berbuat demikian maka akan terjadi demikian,Sesungguhnya kata-kata 'kalaulah' itu membuka pintu perbuatan syaitan, akan tetapi katakanlah Allah telah menetapkan kadar sesui dengan perbuatan yang Dia kehendaki."
(Muslim dari Abu Hurairah)

Hmmm.. Dan akhir sekali, tidak bererti seorang manusia tidak memiliki suatu pilihan di hadapan qadha Allah s.w.t, bahkan masalah qadha dan qadar Allah itu tidak ada kaitannya dengan pilihan manusia dan tidak pula dengan ketiadaan pilihannya.

Allah s.w.t tak pernah berbuat zalim pada manusia dengan takdir yang zalim, sebaliknya manusialah yang menzalimi diri mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment