Thursday, May 26, 2011

Adakah kita masih mampu untuk memilih?

Assalamualaikum. Apa khabar? (rasa macam aku sorang jer yang baca blog aku nih, jadi aku pun balas balik. Khabar tak berapa nak baik). Oh, sekarang kita bertemakan sedih skang, yer sedih tak berhujung. Sampai semua benda pun kita tak hirau, lantak ahh nak jadi apa. Srottt... Apa nak buat? Tahan je arr...

Tapi ada baiknya kot, pastu kita kenal balik diri kita ni. Dulu kita macam bagus rasa macam kita tahu semua, kita rasa macam kita ni dah kenal Allah lama. Tapi sekarang apa jadi kat kita? Nak sebut nama Allah depan umum pun malu. Tapi nak bagi talk pasal benda lain, pasal politik ker apa ker isu apa-apa lagi, kita bangga kalau kita tahu lebih. Sampai kita tak segan post kat orang lain, kita nak semua orang tahu apa yang kita tahu. Apa nak jadi ngan kita nih mat?

Sebab tu hari yang sedih ni aku tanya balik diri aku soalan yang dah berzaman aku lupakan dulu. Atas alasan aku rasa aku dah tahu. Soalan bagaimana nak mengenal Allah? Bagaimana nak dekatkan diri dengan Allah? Oh kita dah tersekat stuck sesak dengan masalah menimbun-nimbun sampai kita hilang fokus. Sampai lupa nak tanya balik soalan ni.

Sebenarnya, tanpa kita sedar, kita dah banyaaakk memilih jalan yang hanya kita saja yang redha.kita main redah jer asal apa yang kita nak dapat. So, kita tak sedar sedikit demi sediit Allah tutup hati kita, Allah buat otak kita bebal, tak mampu lagi untuk memilih dengan waras dan perfer untuk ikut satu jalan. Kita rasa jalan tu kita yang pilih. Tapi sebab waktu tu kita bebal jalan yang kita pilihh bukan kita yang pilih, tapi kita diarah oleh satu director namanya syaitan ngan nafsu. Nampak tak kebodohan kita? Tak nampak lagi? Kalau kita bodoh sebab tak tahu perkara ni sebelum ni takpe laa juga. Tapi kalau kita tahu tapi kita buat-buat tak tahu sebab pelbagai alasan yang menyamankan. Oh! Apakah kita ni masih mampu lagi untuk memilih?

Umumnya nota yang aku cakap ni. Tapi sebab kita ni dihimpit dengan alasan yang pelbagai pada diri kita. Level kebodohan kita juga lain-lain.

Saudara. Jikalau orang mengatakan yang kita ini bodoh, lembik, dayus, poyo jer lebih. Tentulah kita akan marah pada sang pencerca itu. Tapi jika yang Menciptakan kita suatu hari nanti mengutuk kita dengan celaan, atas perbuatan kita ini, apakah kita bisa menangunggnya dengan rasa cool sekali. Oh nasihat aku pada diri sendiri, jangan berbangga dengan kemaksiatan, dengan ketrampilan atau dengan benda-benda murah yang kita rasa kita ni macam bagus. Kadang-kadang kita terlalu kagum melihat BMW yang orang miliki tapi kita tak sedar benda tu hanyalah besi yang dikimpal dan di acu, yang harganya takde lah berapa mahal kalau di jerman. Kita merasa kagum memiliki satu kemewahan sampai kita lupa beban yang ditanggung. Hutang melambung-lambung. Rantai telah disiapkan untuk kita di akhirat kerana lupa memberi zakat.

Jadi marilah kita sama-sama melakukan correction pada diri. Supaya kita masih lagi berupaya memilih.

Salam 

No comments:

Post a Comment