Tuesday, December 13, 2011

Kasut nike yang awesome untuk jogging


Salam..
Dulu,,,waktu dari tadika, aku teringin sangat nak beli kasut yang ada lampu kat bawah tu. kasut yang bila pijak tanah lampu dia menyala-nyala.. Tapi mak aku mati-mati memang tak belikan kasut macam tu. Aku ingat waktu aku pergi romobongan gi KL waktu tadika dulu, aku pakai kasut jalan warna coklat. Naper ntah warna coklat! tak colourful, macam koboi.
Pastu waktu sekolah rendah, kasut Bata/Wira laa pakai. Tak kisah laa, hari sukan ker, sekolah ker, tu jer arr kasutnyer. yang penting tiap2 weekend basuh kasut, pastu kapur waktu malam. Tapi bila dah darjah 5 best skit sebab jadi pengawas so pakai kasut hitam. So, tenyeh jer laa pakai kiwi cair. Haha.

Waktu sekolah menengah pakai kasut kulit. TIme form 1 along tolong belikan kasut kat kajang. Memang kulit betul laa aku rasa, harga pun dekat rm70. Tapi aku rasa cam orng kaya la plak, pakai kasut tuu sebab yang lain sumer pakai kasut kulit yang tak berapa nak kulit (cam kulit campuran laa).. Tak kisah laa. ader gak yang pakai kasut kulit berkilat nak mampus alaa alaa polis. Lantak ahh.

Tapi aku ni bukan jenis mat sukan. Nak beli kasut nike, ker atau adidas ker, memang tak minat ah. Dulu aku beli kasut ntah aper2 jenama jer untuk buat sukan.

Sampai laa waktu hari tu, time masuk JPA. untuk pertama kalinya kaki aku menyarung kasut yang mahal, berjenama NIKE ni. Haha..dan aku beli juga wristband yang bleh monitor Pulse, kalori, kelajuan..pasal nak semangat joging pendek cerita. Harganya memang takyah cakap ahh, mesti ko tanya balik kat aku, "apsal ko sanggup beli weyh!?"

Tapi akhir-akhir ni, sebab kelas selalu habis kul 6.30 petang. pastu aku dah jadi makin malas nak joging, pastu malam asyik lapar jer kuat plak kluar minum, badan naik balik 2kg. haha..

Takpe ,aku berazam nak joging lagi time weekend. Harap2 weekend aku tak sibuk laa. so, please arr weekend jangan kasi aku sibuk. Sibuk jer arr ko ni weekend!


*harap2 aku takder laa jadi obese macam ni.. tahukah anda, orang obese akan berisiko dapat macam2 penyakit? Tahu? tak tahu? kenapa tak tanya? haihhh... Okayh ..Salam.


1 comment:

  1. Saya pernah berada dalam situasi yang sama, nak jogging tapi selalu x jalan. Ditambah lagi dengan gaya hidup x sihat, hasilnya saya dimasukkan dalam hospital. 4 hari. immune system naik gila.

    Sejak tu, saya mula menjaga makan minum dan rehat, beserta berjogging dengan lebih berdisiplin. Hasilnya, saya hilang 5kg dalam 6 minggu pertama jogging, kolestrol darah turun 1.0 point, seluar pun turun 2 saiz. Semuanya berkat jogging.

    Atas dasar ingin berkongsi kebaikkan jogging dengan seberapa ramai orang yang boleh, saya menulis pengalaman jogging saya di JomKitaJogging.com - Dari teknik dan postur jogging yang betul, panduan pemilihan kasut jogging, sehinggalah pelan Jogger 5000 (jogging 30minit/5km dalam 24 hari latihan) yang saya rangka dan amalkan sendiri.

    Mungkin saudara boleh melawat blog ini? Harap-harap saya harap dapat memberi semula inspirasi kepada saudara untuk mula berjogging kembali.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete